Objednajte si úvodnú bezplatnú konzultáciu úplne zadarmo
Affida - spoľahlivý partner v oblasti podnikania

Osloboďte sa od zaneprázdnenosti

Ako zvládnuť narastajúce množstvo práce? Prečo niekto prácu zvláda a niekto len s veľkými ťažkosťami? Ako zistiť, čo je podstatné a venovať sa mu?

Asi sa viacerí zhodneme, že dnešná doba je veľmi rýchla. Človek sa v tomto prostredí snaží pracovať a pritom si zachovať zdravý rozum. Reálne je povinností a práce stále viac a je otázkou, ako všetko zvládnuť a nájsť ten správny balans medzi zamestnaním a súkromím.

Veľakrát pracujeme počas dňa tak usilovne, že sa ani nestačíme zastaviť a premyslieť, či ten čas, čo sme činnosti venovali bol správne využitý. Možno teraz namietate, že samozrejme, že áno. Skúsim vám ukázať vašu prácu z inej strany.

V práci nám totiž občas vládnu Zlodeji času. Sú to vlastnosti, ktoré vo všeobecnosti sú pozitívne a môžu nám v skutočnosti pomôcť sa dostať k cieľu alebo výsledku nášho snaženia. Ale všetkého moc škodí, poznáte to. Ak je niečoho priveľa, môže, paradoxne, pôsobiť proti našej snahe mať výsledky a dosiahnuť rýchlo náš cieľ.

Poďme sa pozrieť, ktoré vlastnosti to sú:

  1. Motivácia
  2. Vysoká kvalita
  3. Informácie
  4. Aktivita

Možno ste prekvapení týmto zoznamom, lebo kto by už nechcel mať v práci motivovaného kolegu? Kto nežiada vysokú kvalitu práce? A to je práve ten princíp – pre efektívnu prácu treba nájsť rozumnú mieru všetkého.

Vysvetlime si to podrobnejšie:

1. Motivácia je úžasná vec. Pomáha prekonávať prekážky a dostať sa k cieľu. Problém ale nastáva, ak je niekto príliš motivovaný, naberá si množstvo úloh a projektov tak, že ich nezvláda realizovať. Potom je na rade otázka: Je niečo, čoho sa môžem vzdať, aby som zvládal to podstatné dorobiť včas? Určite nájdete činnosti, ktoré môžete oželieť.

2. Vysoká kvalita je veľmi pozitívna vec. Všetci máme radi perfektné veci. Ale niektorí ľudia sú tak posadnutí perfektnosťou až spôsobujú, že veci nikdy podľa nich nie sú úplne dobré, neustále ich opravujú a vylepšujú až všetky dohodnuté termíny padajú. Toto je už perfekcionizmus, ktorý zastavuje produktivitu tímu. Preto je potrebné sa v tíme dohodnúť a opýtať: Kedy je produkt už dostatočne dobrý, aby ho zákazník prijal? A tam zastaviť vylepšovanie. Technici majú na to výraz Design freeze.

3. Informácie sú potrebné, ale zároveň sú prekliatím tejto doby. Ak ráno začneme čítať emaily, začneme zháňať potrebné informácie na nete, môže sa kľudne stať, že prejde polovica pracovného dňa a my sme sa nikam nedostali, žiadna z úloh nebola ukončená. A náš stres rastie. Preto je potrebné si uvedomiť: Ktoré informácie naozaj potrebujeme mať na to, aby sme dokončili úlohu? A nezabudnúť sa na nete.

4. Aktivita tiež je pozitívna, ale len v prípade, ak nás vedie k cieľu. Ak máme plný diár aktivít len preto, aby sme nemuseli riešiť niečo iné, do čoho sa nám nechce, máme kopec práce, ale výsledok sa nedostaví. Preto je potrebné sa sám seba pýtať: Čo je naozaj potrebné urobiť na dokončenie úlohy/ produktu? Množstvo nedokončených otvorených úloh je hlavným dôvodom stresu a vyčerpania, preto je životne dôležité uzatvárať denne čo najviac úloh. Skutočne efektívni ľudia sa k úlohám nevracajú, dorobia ich naraz.

Ak si budete dávať pozor a pred začatím práce alebo aktivity sa zastavíte a budete sa pýtať sami seba tieto otázky a pravdivo si na ne odpoviete, budete omnoho efektívnejší a ušetríte si kopec času, ktorý môžete využiť iným spôsobom. Lebo úspešný nie je ten, čo je najupracovanejší, ale ten, čo zvláda všetko s kľudnou hlavou, prehľadom, dobrou náladou a kto stíha popri práci žiť svoj život.

Prajem vám, aby ste sa naučili čo najrýchlejšie odhaliť týchto Zlodejov času, darilo sa vám uzatvárať úlohy a získali tak dostatok času na aktivity, ktoré sú pre vás dôležité.