Objednajte si úvodnú bezplatnú konzultáciu úplne zadarmo
Affida - spoľahlivý partner v oblasti podnikania

Ako reštartovať svoju firmu?

Doba nie je ani zlá, ani dobrá. To, aká doba je, tie prívlastky a hodnotenia, jej dávame my, ľudia. A len od nás samotných závisí, aká bude a či sa budeme vedieť novej dobe prispôsobiť spolu so svojím podnikaním a teda aj, či naše podnikanie prežije.

ROZHODNUTIE

Je tu nová doba a s ním mnoho zmien, na ktoré nie všetci boli pripravení. Veci, ktoré pred dvoma mesiacmi neboli mysliteľné sa stali cez noc bežnou vecou a veci, ktoré roky fungovali sa stali nefunkčné. Raz som čítala jeden citát, v zmysle, že ÚSPEŠNÍ SÚ TÍ, ČO SA VEDIA NAJRÝCHLEJŠIE PRISPÔSOBIŤ. A ja s týmto výrokom môžem len súhlasiť.

Vždy máme možnosť sa rozhodnúť, ako sa nám bude dariť. Môžete so mnou nesúhlasiť, ale vždy sa máme možnosť rozhodnúť, či budeme obeťou toho, čo sa nám deje, alebo máme možnosť sa rozhodnúť so situáciou niečo urobiť a z pozície porazeného sa posunúť ďalej a pričiniť sa o to, aby veci fungovali tak ako si predstavujeme. Je to neuveriteľné, ale áno, takto jednoducho to funguje. Treba sa proste len rozhodnúť.

Nik nehovorí, že REŠTARTOVAŤ FIRMU a zmeniť jej doteraz funkčný systém na nový, je úplne jednoduché. Na druhú stranu to nie je zase až tak úplne nerealizovateľné, ako by sa zdalo. A o pár zásadách si dnes povieme viac.

PILIERE

Ak má stolička aspoň 3 nohy, je veľmi stabilná a stojí pevne aj na nerovnej podlahe. Väčšina stoličiek a stolov má ale 4 nohy, na ktorých stojí a aj keď sa jedna noha zlomí je šanca, že sa pri prenesení váhy na zvyšné 3 nohy nezosype a aj keď vratko, ostane stáť. A tak by to malo byť aj s biznisom.

Mať rôznu klientelu – napríklad malé a aj väčšie podniky a rôzne služby a produkty, môže pomôcť podnikateľovi zachrániť v čase zmien biznis. Včera som mala telefonát s riaditeľom spoločnosti, ktorý uviedol, že v roku 2008 ich v čase krízy zachránili veľké podniky a teraz opačne – veľké podniky neprodukujú, ľudia sú doma a tak začali hojne využívať ich služby. Mnoho malých obchodníkov zachránilo to, že mali už pripravené, viac menej funkčné e-shopy, ktoré v čase karantény preverili ich možnosti na maximum. Zavreté reštaurácie začali jedlá rozvážať po firmách a domovoch a aspoň z časti zaistili príjem firme.

Mojou hlavnou úlohou je stretávať sa s klientmi a pomáhať im prostredníctvom biznis mentoringu, poradenstva a koučovania zlepšiť ich podnikanie a tak som v čase karantény musela „presedlať“ na iné platformy a to, čo sa mi zdalo predtým nemysliteľné sa zo dňa na deň stalo bežnou rutinou. Pomaly ale iste sme si zvykli na on-line stretnutia a viacerí sme zhodnotili, že nám síce chýba osobný kontakt, ale takto vieme šetriť čas aj znížiť náklady vo firme.

A to je PRVÁ ÚLOHA PRI REŠTARTE FIRMY – NÁJSŤ NOVÉ PILIERE BIZNISU. Z mojich skúseností prísť na nový produkt alebo službu, prípadne nájsť nový typ zákazníkov pre firmu sa nepodarí tým, že sa nad tým ako majiteľ silno zamyslíte. Ideálne je vo firme si z toho spraviť brainstorming a spoločnú aktivitu, ktorá naštartuje kolektív a ukáže mu, že sa ako firma nechcete ľahko vzdať svojej pozície. Na takomto stretnutí nemusíte prísť na prevratné myšlienky, ale oprášením vašej asi už neaktuálnej SWOT analýzy prídete spoločne s kolegami na to, kde sú možnosti a kde je potrebné sa porozhliadnuť.

Zároveň tým, že do hľadania nových možností zapojíte aj kolegov, zvyšujete ich zodpovednosť za ich podriadených a ich zainteresovanosť a je šanca, že z mnohých, na prvý pohľad nepoužiteľných, nápadov získate perly, ktoré vám pomôžu zmeniť šedú prítomnosť na skvelú budúcnosť.

Čo je potrebné si možno uvedomiť je, že doba sa NAOZAJ ZMENILA a už nikdy nebude taká ako predtým. Čiže si myslieť, že nemusíme nič vymýšľať, lebo po mesiaci dvoch sa veci vrátia do normálu nie je moc prezieravé.

PROPAGÁGIA

Ďalšou úlohou je začať mohutne PROPAGOVAŤ. Možno budete namietať, že teraz nie je dosť peňazí na fungovanie firmy a nemôžete si dovoliť zaplatiť propagačnú alebo marketingovú kampaň. To je úplne možné, ale robiť propagáciu nemusí byť vôbec drahá záležitosť. Pod propagáciou sa totiž, okrem nákladných propagačných aktivít skrýva komunikácia von z firmy, kde vieme vybudovať a upevniť dôveru so zákazníkom. Ako teda najlepšie na to?

1. Oprášte databázu vašich klientov a zavolajte postupne každému z nich ako sa majú, ako zvládajú súčasnú situáciu a že ak budú čokoľvek potrebovať, ste tu pre nich. Nehovorím, že každý hneď niečo objedná, možno len 30-40% klientov, ale aj pomyslenie, že sa o neho niekto v tejto dobe zaujíma je pozitívny signál, ktorý môže zavážiť na miske váh vo chvíli, keď sa bude rozhodovať, kde si produkt alebo službu nabudúce objedná.

2. Oprášte databázu stratených klientov, rozpamätajte sa, prečo ste o nich prišli a zavolajte im, ako sa majú. Vyjadrite úprimnú ľútosť, že ste o nich v minulosti prišli a že by ste v súčasnosti postupovali inak. Spýtajte sa ich, za akých okolností by vám ako firme boli ochotní dať novú šancu. Pri takejto akcii je šanca, že ak telefonát myslíte úprimne, tak v okolo 20-25% prípadoch dostanete šancu narovnať svoje renomé. A mať staronového klienta a nemať ho je rozdiel dvoch.

Jedna poučka hovorí a moje skúsenosti to potvrdzujú, že je omnoho ľahšie predať stratenému klientovi ako si nájsť nového. Áno, dôležitým predpokladom je dať do poriadku DÔVOD PREČO STE KLIENTA STRATILI. Ak ale stratený klient uvidí snahu veci opraviť, bude mať snahu vám v tom pomôcť, ak prejavíte snahu a úprimnosť

Najväčšou chybou obchodníkov je to, že ak nedokážu splniť to, čo sľúbili napríklad pre problémy vo výrobe alebo logistike, prestanú s klientom komunikovať namiesto toho, aby mu situáciu na rovinu vysvetlili. Takto sa klient následne hnevá hneď na dva terminály vo firme – na realizáciu, ktorá mu mala dodať produkt/ službu a aj na obchodníka, ktorý prestal komunikovať a hrá mŕtveho chrobáka. Takýto stav je relatívne jednoduché opraviť už len tým, že sa všetko vysvetlí a začne sa s klientom korektne komunikovať.

3. Hľadajte nových klientov je až na treťom mieste, čo mnohých prekvapí. Ako jeden môj priateľ hovorí „Ja sa naháňam stále za novými klientmi a na chrbte nosím ruksak plný kontaktov“. Áno, šanca predať novému klientovi je najmenšia a úspešnosť 10-15% je v takomto prípade dobrý výsledok. Preto je hľadanie nových klientov potrebné robiť neustále, ale prioritné je udržiavať komunikáciu s aktuálnymi ale aj stratenými klientmi. Komunikovať a propagovať môžete rôznymi spôsobmi – nielen telefonátmi, ale aj zasielaním mailov s aktuálnymi informáciami o firme a pod. Toto sú všetko aktivity, ktoré môžete zadať pracovníkom, ak sú kdekoľvek – vrátane home oficce-ov a iných alternatívnych systémov práce. Lebo je potrebné, aby každý člen personálu pomáhal a produkoval to, čo je v jeho situácii možné a to bez ohľadu na to, akú pozíciu vo firme zastáva.

ZMEŇTE VŠETKO TO, ČO NEFUNGUJE

V čase, kedy nie je práce nad hlavu je potrebné udržať tím na „prevádzkovej“ teplote a ak nemôže robiť svoju prácu je potrebné mu zadať prácu, na ktorú nie je v normálnej prevádzke čas. Treba upratať to, ako firma funguje, nastaviť procesy a opraviť čo najviac, aby v čase, keď sa začnú hrnúť objednávky a bude potrebné ich vybaviť, veci fungovali omnoho lepšie ako predtým. A ak aj nestihnete opraviť všetko, čo by ste chceli, urobte čo najviac a naplánujte si ďalšie kroky k tomu, dať do konca roka všetko do poriadku.

ŠETRITE

Ak máte spracovaný finančný plán a pravidelne kontrolujete jeho plnenie, nemal by byť problém stanoviť prognózu vývoja firmy a definovať, kde sú možnosti šetrenia tak, aby firma prežila aj pri dočasnom poklese tržieb. Je potrebné si stanoviť KOĽKO JE MINIMUM v tržbách na prežitie pri znížení režijných nákladov. Ak poznáme toto číslo je väčšia šanca, že ho dosiahneme, lebo budeme vedieť podľa predošlých skúseností definovať koľko bude treba urobiť potrebných aktivít na jeho dosiahnutie. A podľa toho by mali byť nastavené štatistiky jednotlivých procesov a zamestnancov, ktorí majú ten ktorý proces na starosti.

PRIPRAVTE SA NA OBJEDNÁVKY

Ak sa firmám nedarí, často začnú urputne šetriť, vrhnú sa na naháňanie klientov a akosi zabudnú na to, čo sa stane, ak budú úspešní a objednávky začnú rýchlo prichádzať. A vtedy často nastáva problém, ako dodať to, čo sme klientom sľúbili. Preto je potrebné sa pri upratovaní firmy a šetrení pozrieť na to, ako by sme vedeli zefektívniť tú časť firmy, ktorá dodáva produkty a služby zákazníkom. Čiže ako sa vraví „Nešetriť za každú cenu“, ale hľadať možnosti, aby sme vedeli dodať kvalitne a rýchlo s menšou spotrebou výrobnej réžie, napríklad zavedením nových efektívnejších postupov alebo inovácií.

UDRŽTE PRODUKTIVITU TÍMU

Udržať produktivitu a efektivitu tímu v týchto časoch je asi najväčšia výzva pre manažérov a majiteľov firiem. Zamestnanci nemajú takú motiváciu ako majitelia firiem a často prepadajú dezilúzii pod vplyvom množstva informácií z médií. Práve produkcia a vytváranie niečoho hodnotného je spôsob ako udržať tím na „prevádzkovej“ teplote a to aj za cenu, že členovia tímu dočasne nebudú robiť presne tú prácu, na akú boli prijatí. Preto je potrebné, aj v čase home oficce-u zadávať a kontrolovať plnenie úloh tak, aby zamestnanec ostal voči zamestnávateľovi vo výmene, čiže mu dodal niečo, čo pomôže firmu zachrániť a za čo je firma ochotná zamestnancovi zaplatiť. Lebo ak zamestnanec dostane plácu zadarmo, vytvára to neoptimálny záväzok a emóciu zaviazanosti a preplatenosti. A tak pre obe strany je pozitívne využiť daný čas na to, aby sme sa ako tím posunuli ďalej a využili súčasný stav pre budovanie firemnej konkurencieschopnosti.

A ak si s niečím nebudete dať rady, kľudne sa na mňa obráťte. Pomôžem vám s uprataním procesov vo firme tak, aby boli efektívnejšie, funkčnejšie a vedeli ste podľa nich vyhodnotiť kto ako prispieva do firemného výsledku. Čiže ako jeden môj klient napísal do našej referencie – ROBTE SVOJ BIZNIS A AFFIDU NECHAJTE UPRATOVAŤ. A ak by ste mali nejaké otázky, kľudne ma kontaktujte, preberieme ich spolu na bezplatnej online konzultácii. Držím nám všetkým palce, aby sme prežili tento finančný rok bez veľkej ujmy a vyšli sme z tejto situácie zrelší, silnejší a akcieschopnejší.